Zes makkelijke manieren om meer groenten binnen te krijgen

adaisyaday_tipsvoorgroenten

Hoeveel groenten eet jij ongeveer per dag? Ik probeer iedere dag genoeg groenten te binnen te krijgen maar soms is dat best lastig! 😅 Sinds ongeveer een jaar let ik meer op mijn eetgedrag. Ik kwam er achter dat ik niet goed tegen gluten kan, wat met name zit in brood en pasta. Groenten kon ik gelukkig wel goed verdragen en omdat ik ook wat gezonder wilde gaan eten, was dit een goede reden om op zoek te gaan naar gezonde en glutenvrije opties. In dit artikel deel ik zes tricks waarmee je gemakkelijk veel groenten binnenkrijgt Ă©n ook nog eens lekker eet😊. Lees je mee?

Wist jij dat wij gemiddeld maar 127 gram groenten eten per dag?! Dat is de helft van wat er wordt aangeraden.đŸ˜± Dit heb ik natuurlijk niet zelf onderzocht, maar komt uit de nieuwe Allerhande. De Allerhande staat vol met tips en tricks over groenten. Ook staat er uitgelegd hoeveel bijvoorbeeld een tomaat, broccoli en komkommer eigenlijk wegen. Dat heb ik me zo lang afgevraagd, maar ik was te lui om het zelf te wegen, haha.😅 Gelukkig heeft de Appie dit nu voor me gedaan! Vet handig, want nu kun je zelf ongeveer een beetje uitrekenen hoeveel groenten je moet eten om aan je dagelijkse portie te komen.

Maar, genoeg over de Allerhande, hieronder deel ik zes manieren waarmee je zonder al te veel moeite lekker veel groenten binnenkrijgt.

1. Salade als lunch 

Je kunt gemakkelijk veel groenten binnenkrijgen door je boterhammen in te ruilen voor een salade! Neem als basis een slasoort, spinazie, of bijvoorbeeld rauwe boerenkool en bouw de salade zoals jij hem lekker vindt. Zolang je een koelkast op je werk hebt, kun je je salade ook meenemen naar werk. Of maak hem ter plekke klaar als je daar ruimte voor hebt. Ik vond het in het begin best even wennen om ‘s avonds of ‘s ochtends steeds een salade in elkaar te draaien voor op werk, maar als je eenmaal een beetje in de gaten hebt hoe je een salade kunt maken die lekker is en die voldoende vult, is het niet zo veel werk.

Hier vind je 10 recepten voor een gezonde lunch salade.

2. Courgetti- spaghetti van courgette

Courgetti is ontzettend lekker en gemakkelijk te maken! Je hebt hiervoor wel een spirelli nodig, maar die kun je bij bol.com voor een klein prijsje aanschaffen. Je maakt met de spirelli dunne sliertjes van de courgette die je eventueel nog even kunt aanbakken met wat olie en kruiden. Ik vind dat zelf altijd wel lekker, geeft net wat meer smaak!

Dit recept met courgetti en avocadosaus vind ik echt super!

3.  Bloemkool- of brocollirijst

Naast spaghetti kun je ook rijst vervangen door groenten. Doe dit met bloemkool of broccoli. Je maakt dit gemakkelijk door de bloemkool of broccoli te vermalen in een keukenmachine, totdat er  een soort van kruimels overblijven. Vind je alleen bloemkoolrijst een beetje te heftig? Je kunt natuurlijk ook combineren en gewone rijst en bloemkoolrijst met elkaar mengen! Net als bij de courgetti vind ik het lekker om de rijst even aan te bakken, eventueel met een knoflookteentje en/of uitje.

Dit recept van bloemkoolrijst met cashewnoten, kip en ananas at ik laatst en is wat mij betreft een aanrader!

adaisyaday_gezondeten

4. Lasagne van courgette of aubergine

Zin in Italiaans? Ik ben gek op lasagne, het lieft met veel kaas en een lekkere tomatensaus. Je kunt lasagne gemakkelijk een stuk gezonder maken door de lasagnebladeren te vervangen door courgetti of aubergine plakken. Je kunt je lasagne verder op dezelfde manier maken, alleen op de plaats van lasagne bladeren leg je plakken courgette of aubergine. De plakken kun je maken met een kaasschaaf, of anders met een scherp mes dun afsnijden.

Klik hier voor een lekker recept van lasagne met courgette en tonijn.

5. Zoete aardappelen kunnen bij alles

Ik ben echt fan van zoete aardappelen! De zoete aardappel is familie van de wortel en is een gezond alternatief voor de normale aardappel. Je kunt met de zoete aardappel echt ontzettend veel doen. Denk aan soep, frietjes uit de oven (AANRADER! đŸ€—), aardappelpuree, verwerken in een curry, en ga zo maar door. Een tijdje geleden hebben we zelfs zoete aardappel pizza gemaakt. We moeten nog een beetje werken aan het recept, maar het was best lekker!

Deze vegetarische Marokkaanse stoof met zoete aardappel wil ik jullie niet onthouden, zo lekker!

6. Spinazie als basis voor je smoothie

Wist je dat je naast fruit ook prima groenten kan gebruiken voor je smoothie? Spinazie is hier perfect voor. Je proeft de spinazie bijna niet, maar je krijgt wel lekker wat groenten binnen!

Klik hier voor een receptje voor een smoothie met spinazie en sinaasappel.

Eet smakelijk! 🍮

Lukt het jou om genoeg groenten te eten? Wat zijn jouw tricks? 

Dit vind je misschien ook leuk

4 comments on “Zes makkelijke manieren om meer groenten binnen te krijgen

  1. Ik eet toch vooral groenten bij het avondeten. De ‘makkelijkste’ truc is om bij iedere maaltijd groenten te eten denk ik. Mijn persoonlijke trick: zware groenten gebruiken 😉 Een klein stukje courgette weegt al 100 gram, zo kom ik wel aan de 250 gram. Telt dat ook? Haha!
    Shirley plaatste onlangs…Mijn favoriete plekken in UtrechtMy Profile

    1. Yes, groenten eten bij iedere maaltijd helpt sowieso 🙂 haha. Ik vind 250 gram groenten nog best veel, ik vind het bijv. ook lekker om dan 2 soorten groenten te eten i.p.v. heel veel van een soort. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk! Ja courgette is idd een zware groente, dan zit je veel sneller aan de 250 gram! Bedankt voor je reactie 🙂

    1. Dank je wel voor je berichtje 🙂 Jaa echt dikke liefde voor zoete aardappel frietjes 😍 Haha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge